Program szkolenia
Dzień 1: Fundamenty Kultury, Zespołu i Świadomości Interpersonalnej
1: Rozpoczęcie i Wprowadzenie do Kultury Organizacyjnej
- Powitanie i interaktywne ćwiczenie otwierające, mające na celu integrację i pobudzenie myślenia o obecnej kulturze.
- Krótka dyskusja w małych grupach na temat zaobserwowanych cech kultury, wspólnych wzorców zachowań.
- Wprowadzenie do koncepcji kultury organizacyjnej. Omówienie różnych typów kultur organizacyjnych.
- Indywidualne wypełnienie testu na kulturę organizacyjną.
2; Wprowadzenie do Turkusowych Organizacji – Inspiracja i Realizm
- Krótkie studium przypadku (lub fragment filmu) przedstawiające działanie turkusowej organizacji.
- Dyskusja o tym, co uczestników zaskoczyło, zainspirowało lub wzbudziło wątpliwości w kontekście turkusowej organizacji.
- Przedstawienie kluczowych założeń turkusowych organizacji
- Praca w małych grupach nad analizą, które elementy turkusowego modelu mogłyby znaleźć zastosowanie w ich firmie, uwzględniając obecną kulturę i realia.
3: Nasza firma – nasz zespół - systemowo
- Wprowadzenie do systemowego podejścia do zarządzania i do ról w organizacji
- Nawiązanie do Analizy Transakcyjnej
- Struktura organizacyjna w kontekście budowania wygrywającej organizacji
- Ćwiczenia z podejścia systemowego do zarządzania
- Refleksja nad dominującymi stanami JA uczestników w sytuacjach zawodowych.
4: Role Zespołowe wg Belbina
- Krótkie ćwiczenie zespołowe, w którym uczestnicy będą musieli wspólnie rozwiązać problem, obserwując swoje role i zachowania.
- Dyskusja o zaobserwowanych rolach w zespole podczas ćwiczenia
- Wprowadzenie do teorii ról zespołowych Belbina (omówienie 9 ról).
- Indywidualne omówienie wyników testu Belbina
Dzień 2: Rozwój Umiejętności Menedżerskich i Dojrzałość Zespołu
5: Dojrzała komunikacja – fundamenty
- Przypomnienie roli zaufania i słuchania. Miejsce empatii w biznesie i zarządzaniu.
- Teoria ukłuć, czyli dlaczego warto komunikować się otwarcie
- Przełamywanie dotychczasowego wzorca reakcji i rozmów .
6: Budowanie Zdrowej Odpowiedzialności Menedżerów – Wychodzenie z Trójkąta Dramatycznego
- Uświadomienie uczestnikom istnienia Trójkąta Dramatycznego Karpmana w relacjach zawodowych.
- Zidentyfikowanie typowych ról w Trójkącie (Ofiara, Kat, Wybawca) i
- Wpływ wchodzenia w grę „trójkąt dramatyczny” na biznes, zarządzanie, zespołowość i dobrostan ludzi w firmie.
- Dostarczenie praktycznych narzędzi i strategii do wychodzenia z niezdrowych ról i budowania postawy odpowiedzialnego menedżera.
7: Delegowanie Zadań – Sztuka Efektywności
- Ćwiczenie symulacyjne dotyczące delegowania zadania
- Dyskusja o tym, co sprawiło trudność w delegowaniu, jakie obawy się pojawiły, jakie błędy zostały popełnione.
- Omówienie zasad skutecznego delegowania. Przedstawienie modelu delegowania
- Indywidualne planowanie delegowania konkretnego zadania ze swojej pracy, z uwzględnieniem omówionych zasad
8: Integracja i Dalsze Kroki – Bezpieczna Przestrzeń dla Rozwoju
- Integracja Wniosków
- "Kotwice Zmiany": Indywidualne zdefiniowanie 1-2 konkretnych działań do wdrożenia po szkoleniu.
- Bezpieczeństwo Psychologiczne: Omówienie znaczenia budowania środowiska, w którym każdy czuje się bezpiecznie, wyrażając opinie i ucząc się na błędach. Jakie konkretne zachowania liderów wspierają bezpieczeństwo psychologiczne?
- Dalsze Kroki i Inicjatywy: Krótka dyskusja o potencjalnych dalszych działaniach wzmacniających dojrzałą kulturę organizacyjną w przedsiębiorstwie
Ilość godzin: 16h
Miejsce i termin: do ustalenia