Całkiem niedawno świat mierzył się z ogromnym kryzysem związanym z COVID 19. Słowo „pandemia” odmieniliśmy tysiące razy przez wszystkie przypadki. Wielu z nas przeżyło osobiste tragedie związane z chorobą, śmiercią, utratą przychodów itp.
Niestety COVID 19 ujawnił jeszcze jeden poważny problem - mianowicie ujawnił PAPIEROWYCH i TOKSYCZNYCH SZEFÓW .
Gdy biznes galopuje i się rozwija, o wiele łatwiej jest być szefem i zarządzać ludźmi i procesami. Nie twierdze, że łatwo. Absolutnie nie. Natomiast jest to łatwiejsze niż w sytuacji kryzysu, który niesie za sobą spadki przychodów i wiele innych sytuacji.
Dopiero w chwilach kryzysu widać co tak naprawdę jesteśmy warci jako MANAGEROWIE, od których zależy los nie tylko całej firmy, ale przede wszystkim los pracowników czy wręcz całych ich rodzin. Kiedy pandemia się skończyła wiele firm nigdy nie wróciło już do odpowiedniego poziomu lub też zniknęło z rynku tylko dlatego, że ich szef okazał się po prostu słaby i kompletnie nieprzygotowany merytorycznie do zarządzania w sytuacji kryzysowej.
Zarządzanie w kryzysie to temat na kilkudniowe szkolenie, ale myślę, że warto przyjrzeć się podstawowym błędom jakie popełniają właściciele firm czy też osoby, które tymi firmami zarządzają.
Wysyłasz mieszane sygnały pracownikom
Manager, musi być spójny i przewidywalny. Powinien trzymać się swojej wizji i realizować dokładnie to, co ogłosił i obiecał. Jeżeli czegoś wymaga, to nie ma tu miejsca na kompromisy w zależności od tego kim jest pracownik, jak długo pracuje i czy szef go bardziej lubi. Wyobraź sobie jak ogromny chaos i frustrację możesz wprowadzić nie będąc spójnym w swoich decyzjach i wymaganiach. Jeżeli Ty nie będziesz przewidywalny, to kto ma być?
NIE UDZIELASZ INFORMACJI ZWROTNEJ PRACOWNIKOM
Chyba każdy szef zna słowo „feedback”, ale tylko część managerów udziela informacji zwrotnej pracownikom. Dla mnie to jedna z kluczowych kompetencji szefa. Są nawet szablony komunikacyjne ułatwiające feedback. Pracownik musi czuć, że to co robi wykonuje właściwie lub nie, że szef to obserwuje i zareaguje, gdy będzie to konieczne. Feedback to również okazja, żeby pochwalić pracownika i go wzmocnić, ale też pomóc i wesprzeć. Kiedy ostatni raz udzielałeś informacji zwrotnej każdemu ze swoich podwładnych? Tylko wiesz…nie pytam o 20 sekund rozmowy w korytarzu wracając z toalety. Pytam o rzetelną informacje zwrotną.
ODPUSZCZASZ
„Od nowego miesiąca musimy położyć większy nacisk na sprzedaż produktów z grupy XYZ. Nie wykorzystujemy naszego potencjału i dlatego zadecydowałem, że powinniśmy nad tym popracować”.
Mija tydzień i wszystko wraca do poprzedniego stanu, a Ty czujesz frustrację. Nie odpuszczaj. Jeżeli wierzysz w swoje decyzje, to bądź konsekwentny i wymagaj ich respektowania. Wbrew pozorom pracownik potrzebuje szefa, który ma wizję i wierzy w to co robi.
NIE ORGANIZUJESZ SPOTKAŃ ZESPOŁU
Feedback to jedno, a spotkania zespołu to drugie. Jeżeli ich nie organizujesz, to popełniasz ogromny błąd. Nie chodzi o wielogodzinne zebrania tylko o krótkie, 15-30 minutowe spotkania – powiedzmy raz w tygodniu. Po co? Po to, by każdy pracownik czuł, że jest czas, w którym może zabrać głoś i wypowiedzieć się w sprawach ważnych dla firmy i dla niego. Po to, aby poinformować zespół o sprawach kluczowych dla firmy i nadać im rangę. Po to, by zapytać innych o zdanie, o to, co sądzą na dany temat i tym samym dać pracownikom poczucie przydatności i tego, że są dla firmy ważni.
PODEJMUJESZ NIEPRZEMYŚLANE DECYZJE
Uspokój się. Nie szalej. Jeżeli coś złego dzieje się w firmie nie podejmuj nagłych decyzji i idiotycznych kroków. Daj sobie czas. Zaproś do konsultacji swój zespół. Zapytaj ich o zdanie. Poszukaj różnych rozwiązań. Nie zamykaj się w swojej strefie komfortu tylko szukaj rozwiązań często niestandardowych. Po tym poznaje się prawdziwego lidera.
JESTEŚ LENIEM
Może to mało popularne stwierdzenie, ale prawdziwy lider w sytuacjach kryzysowych powinien pracować najciężej i pokazać pracownikom i współpracownikom, że walczy. Nic tak nie motywuje i nakręca zespołu jak widok szefa „na pierwszej linii frontu”.
NIE ROZWIJASZ SIĘ
„Zachodnie korporacje” często są obiektem drwin i śmiechów. Jasne, różnie tam bywa, ale czasem warto wziąć z nich przykład. Te firmy stawiają na nieustanny rozwój swoich pracowników i managerów. Szkolenia, zdobywanie nowych kompetencji i umiejętności to znak czasu. Wszystko się zmienia. Trzeba się rozwijać. Zacznij od siebie. Czytaj, chodź na szkolenia, zapisuj się na kursy online. Niech Twoi ludzie widzą, że się rozwijasz i stajesz się lepszy i bardziej kompetentny. Niech widzą, że jesteś świadomym managerem, który chce być coraz lepszy i bardziej wartościowy.
Na koniec ważna sprawa… Nigdy nie mów pracownikom, że oni „pracują dla Ciebie”. Oni pracują dla Twoich klientów i dla samych siebie. Gdyby mieli pracować dla Ciebie, już dawno by ich nie było. Wierz mi.
Autor: Ziemowit Sosiński