18-19 STYCZNIA 2024
LABORATORIUM SAMOPOZNANIA – Prowadzący: Robert Zembrowski/Katarzyna Chwała
Celem laboratorium psychologicznego samopoznania jest samoobserwacja, informacja zwrotna od grupy, osadzenie lub odkrycie we własnym stylu przywództwa i zbudowanie “bazy” do wejścia w kolejne elementy zarządzania. Jednym słowem podczas tego zjazdu najważniejszy jako uczestnik jestem “JA” i to, co wiem na swój temat.
Moduł I – Autodiagnoza siebie
- Autodiagnoza oparta na 107 pytaniach, które pozwolą sporządzić wykres psychologiczny
osobowości. - Style osobowości w relacjach biznesowych, wg. Typologii czternastu stylów osobowości.
- Pięć moich kluczowych obszarów zachowania z perspektywy obserwatorów.
- Wskazówki postępowania i zarządzania sobą w kontekście „punktów zapalnych”.
- Strategie modelowe roztropnego postępowania, które możemy podstawić w miejsce
atawistycznych reakcji aby rozwiązać problem. - Zasady postępowania na poziomie działań i zachowań w relacji z „trudnym” partnerem
biznesowym. - Na podstawie sporządzonego psychologicznego autoportretu poznanie dominujących stylów wyznaczających indywidualny psychologiczny autoportret. W efekcie ustalenie:
- Czego w związku z tym potrzebujesz ?
- Co Cię motywuje a co demotywuje ?
- Co Cię szczególnie denerwuje i dlaczego tak się dzieje ?
- Z osobami o jakich stylach musisz być szczególnie ostrożni, bo możesz wchodzić z nimi w konflikt?
- Model ABCD Twoich emocji z Racjonalnej Terapii Zachowania, który służy zarządzaniu sobą, zarządzaniu: swoimi emocjami, przekonaniami, zmianą sposobu myślenia w danej sytuacji oraz zmianą zachowania i działania.
- Pięć zasad zdrowego myślenia, terapeutyczny model wywodzący się z Racjonalnej Terapii Zachowania
- Sposoby unieszczęśliwiania się oraz bodźce ich rozpoznawania i style przeciwdziałania.
- Zniekształcenia poznawcze i autodestrukcyjne przekonania.
Moduł II – Zarządzanie a przywództwo
- Rola Menedżera i Lidera. 5 głównych zadań Lidera.
- Podstawy analizy transakcyjnej w zarządzaniu.
- Ćwiczenie Round Robin, wyzwania związane z rozwojem liderskim.
- Jaki jest Twój styl przywództwa? Test Blake&Mouton.
- Skupiony na wyniku czy skupiony na ludziach – warianty i adekwatność.
- Przywództwo zorientowane na rezultaty.
- Poziomy przywództwa wg Drottera. Wyzwania przejścia.
- Od mikrozarządzania do skutecznego delegowania.
- Expose szefa.
15-16 LUTY 2024
KOMUNIKACJA INTRAPERSONALNA I INTERPERSONALNA W BIZENSIE I ŻYCIU – Prowadzący: Robert Zembrowski
Moduł I – Ja w komunikacji
- Przekształcenie u źródła nieprzyjemnych emocji tak, aby czerpać z nich siłę.
- Aikido komunikacyjne jako zarządzanie trudną sytuacją biznesową.
- Model dynamiki eskalacji emocji, który pozwala zrozumieć kiedy powinniśmy zdecydować się na konstruktywną konfrontację aby emocje nas wspierały.
- Model konstruktywnej konfrontacji opracowany na kanwie NVC wg Marshalla Rosenberga.
- Języka dobrej rozmowy.
- Sposoby prowadzenia rozmowy i sekwencji zadawania pytań, które pozwalają dotrzeć do intencji i interesów oraz motywów i potrzeb drugiej osoby
- Model skutecznej komunikacji „Schodami do nieba”.
- Model Outcome Based Thinking.
Moduł II – Zespół w komunikacji
- Zasada „Kontakt i kontrakt” autorstwa Carla Rogersa.
- Analiza na bazie case study :
- Wnioski z rozmowy z CEO General Electric Jackiem Welshem, z praktycznymi wnioskami dotyczącymi budowania zespołu, zarządzania i przywództwa.
- Wnioski z projektu Arystoteles, dokonanego na grupie 800 zespołów, w organizacji Google, które mówią o tym jakie czynniki powodują że niektóre zespoły są bardziej efektywne i produktywne niż inne zespoły.
- Wnioski z badań instytutu Gallupa na temat: wartości zaangażowania, determinacji i morale zespołu oraz zdefiniowanie siebie i członków swojego zespołu na matrycy wartości zaangażowania.
- Model przywództwa sytuacyjnego i etapy rozwoju pracownika wg. Paula Herseya i Kena Blancharda, ustalając:
- Jakie są zachowania pracownika na każdym z etapów rozwoju?
- Jakie są potrzeby pracownika na każdy z etapów rozwoju?
- Jak mam pracować z ludźmi na każdym etapie ich rozwoju, podczas: delegowania, otrzymywania oraz przekazywania informacji zwrotnej, planowania pracy, organizowania pracy, motywowania, egzekwowania, kontrolowania, zarządzania zespołem?
- Modelem Versatile Leadership – wszechstronnego i angażującego przywództwa.
- Model 3E fair Process, którym to można implementować każdą strategię i innowację oraz wyznaczać kierunek i rozwijać biznes z poziomu części strategicznej na poziom operacyjny, implementując każdą strategię, wizję i innowację.
Akademia Przywództwa jest to Kompleksowy program doskonalenia kluczowych kompetencji menedżerskich. nasycony narzędziami, analizami,praktyką i wiedzą. Przez cały czas jej trwania skupieni będziemy na tym, abyś umiał wykorzystywać pojawiające się szanse i reagować na pierwszych etapach zagrożeń. To, co Ci obiecujemy to obiektywna informacja zwrotna
7-8 MARCA 2024
ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE – Prowadzący: Katarzyna Chwała
Moduł I – Zarządzanie Strategiczne
W tym modelu nauczysz się narzędzi analizy strategicznej, które możesz zabrać do swojej organizacji. Poszerzysz swoje spojrzenie na rynek w jakim funkcjonuje Twoja firma. Będziesz potrafił/potrafiła widzieć firmę całościowo i dostrzec obszary, które potrzebują interwencji i rozwoju. Moduł ten to nie tylko budowanie strategii całej firmy, ale również poszczególnego działu, którym zarządza osoba na niższym stanowisku.
- Czy firma może istnieć bez strategii?
- Po czym poznać, że czas na oficjalną strategię?
- Jak zidentyfikować bóle wzrostowe przedsiębiorstw na podstawie metody Growing Pains.
- Narzędzia analizy strategicznej – PEST, SWOT, 5 sił Portera, Macierz BCG.
- Jak zbudować strategię dla przedsiębiorstwa krok po kroku?
- Business Model Canvas.
- Strategiczna Karta Wyników (Balansed Scorecard).
- Elastyczność strategii biznesowej w środowisku VUCA.
- Jak komunikować i wdrażać strategię w firmie?
Moduł II – Human Resource Management – Rekrutowanie i motywowanie
- Zarządzanie Zasobami Ludzkimi jako proces pozyskiwania – utrzymywania – rozstawania się z pracownikami.
- Cztery główne typy karier: menedżerska – specjalistyczna -przedsiębiorcza – autonomiczna.
- Skuteczna rozmowa rekrutacyjna.
- Ścieżka wdrożenia i rozwoju pracowników.
- Czym jest motywacja? Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna.
- Kultura organizacyjna jako baza dla systemu motywacyjnego.
- Co zwiększa naszą motywację? Badania Herzberga – Test motywacyjny.
- Motywacja a wartości.
- Jakimi motywatorami musisz dysponować?
- Różnica między zaangażowaniem a motywacją.
- Narzędzia i techniki motywacyjne.
- Informacja zwrotna.
11-12 KWIETNIA 2024
ZARZĄDZANIE ZMIANĄ – Prowadzący: Aneta Dargiel-Ledwożyw
Moduł I – Zarządzanie zmianą
- Zarządzanie zmianą – wprowadzenie.
- Zarządzanie zmianą – pojęcie, definicja.
- Rola zarządzania zmianą w przedsiębiorstwie.
- Etapy wprowadzania zmian (poziom indywidualny, zespołowy, organizacyjny)
- Postawy pracowników i liderów wobec zmian.
- Modele i mechanizmy wprowadzania zmian.
- Adaptacyjny model zarządzania zmianą.
- Zarządzanie strategiczne podczas wprowadzania zmian.
- Opór wobec zmian w obliczu wprowadzania procesów związanych z transformacją cyfrową.
- Metody angażowania, motywacji i budowania pozytywnego nastawienia do zmian u pracowników.
Moduł II – Zarządzanie projektami
- Wprowadzenie do zarządzania projektami – definicja projektu.
- Kluczowe etapy projektu: inicjacja, planowanie, realizacja, kontrola, zakończenie.
- Cykl życia projektu i cykl zarządzania projektem.
- Rola lidera projektu.
- Największe problemy w zarządzaniu projektami.
- Tworzenie projektowego planu działania – Planowanie projektu przez uczestników.
- Metoda 12 Kisses PM. M. Kapusty.
- Technika PERT.
- Realizacja projektu: monitorowanie projektu i zarządzanie ryzykiem.
- Komunikacja w zarządzaniu projektami.
- Technika “Czarnej Skrzynki”.
- Studium przypadku.
Biznes potrzebuje lidera, który jest obecny, działa, pomaga i wspiera tu i teraz.
W Polsce 77% menedżerów deklaruje zaufanie do swoich szefów, jednak tylko 14% ma do nich zaufanie całkowite.
Pracownicy coraz częściej w liderze szukają osoby o charakterze coacha czy mentora. Osoby, która będzie ich wspierać w codziennej pracy poprzez częsty feedback, dzielenie się swoim doświadczeniem i wiedzą i będzie ich wspierała w dalszym rozwoju.
Jesteśmy przekonani, że rola lidera będzie miała coraz większe znaczenie w codziennej pracy zespołu co z pewnością będzie wymagało przeorganizowania czy wzmocnienia innych działań czy nawyków u liderów, ale z pewnością wpłynie to pozytywnie zarówno na zadowolenie zespołu jak i samego lidera.
25-26 KWIETNIA 2024
SKUTECZNOŚĆ W DZIAŁANIU – Prowadzący: Kinga Kuberek/Małgorzata Dudek
Moduł I – Narzędzia efektywności
- Jak działa nasz mózg.
- Wprowadzenie do long life learning.
- Efektywna głowa: skuteczne techniki zapamiętywania, notowania, planowania i koncentracji.
- Jak stworzyć warunki do efektywnej pracy: koncentracja i otoczenie.
- Praktyczne metody zapamiętywania (mnemotechniki) dla osób dorosłych.
- Mapowanie myśli, szybkie czytanie i notowanie.
- Jak w ciągu kilku minut przekuć pomysł w czyn – kreatywne budowanie strategii i planu działania.
- Tajemnica prokrastynacji.
- Poziomy dojrzałości w decyzyjności.
- Moje decyzje kontra moje założenia.
- Asertywność / Uległość / Agresja – Słynna trójka.
Moduł II – Koniec a może nowy początek……
- Efekt poranka.
- Po co nam sukcesy?
- Samoregulacja & Samokontrola.
- Jak działamy na siebie społecznie.
- Obszary spełnienia wg Coveya.
- Zaczynaj z wizją końca.
- Jak zrobić najpierw to, co najważniejsze.
- Techniki zarządzania sobą w czasie i wyznaczania priorytetów.
- Metody planowania.
- Mój plan na rozwój – Koniec a może nowy początek ….