Zmiana w podejściu do projektów szkoleniowych

Jeszcze kilka lat temu rozmawiając z przedsiębiorcą o szkoleniach dla jego organizacji często słyszeliśmy:
Proszę podesłać jakiś program szkolenia? Co się sprawdza najlepiej? Jakie oferty Państwo posiadacie?

Od samego początku reagowaliśmy jako Akademia Kompas w ten sam sposób pytając klienta: „ Rozumiem, że mamy podesłać Panu/Pani program który pomóc w problemach innej firmy – Bez znaczenia czy  Państwo również macie takie problemy czy nie? Wtedy zaczynała się dopiero świadoma rozmowa o szkoleniach.

Dzisiaj przedsiębiorcy zaczynają uczyć się wyboru ofert, co oznacza, że nie ma już podejścia: „Spróbujmy takiego szkolenia, może coś się zmieni”.  Na szczęście te praktyki coraz częściej są zastępowane przez świadome podejście do procesu szkoleniowego. Ta zmiana bardzo nas cieszy.

Przedsiębiorcy rozumieją co znaczy badanie potrzeb szkoleniowych, coraz częściej zapraszają do otwartej dyskusji na temat tego jaka jest rzeczywistość wewnątrz organizacji.

Skuteczna analiza potrzeb szkoleniowych pozwala:

  • skonkretyzować cele biznesowe,
  • poznać rzeczywistość firmy,
  • zweryfikować kompetencje z zakresu postaw i umiejętności,
  • efektywnie wykorzystać czas szkolenia,
  • dokonać wyboru najlepszego zakresu tematycznego odpowiadającego na potrzeby,
  • zastanowić się w jaki sposób uczestnicy mogą doświadczyć potrzeby zmiany,
  • zidentyfikować się z potrzebami rozwojowymi firmy.

Aby szkolenie było inwestycją należy dokładnie sprecyzować cel szkolenia względem organizacji.

O potrzebie szkolenia możemy myśleć, jeśli zależy nam na:

  • Budowaniu identyfikacji z firmą wszystkich pracowników
  • Budowanie wspólnej strategii rozwoju organizacji
  • Wdrożeniu elementu motywacji dla pracowników
  • Chęci przygotowania się do zmiany czekającej firmę w przyszłości lub odnalezienia się w zmianie właśnie wprowadzanej
  • Pomoc w rozwiązywaniu obecnych problemów firmy
  • W sytuacji kiedy chcemy, aby zmieniła się rzeczywistość

Badanie potrzeb szkoleniowych to dokładne określenie  grupy docelowej szkolenia oraz dyskusja na temat tego co ma być zrobione w pierwszej kolejności. Aby dobrze przygotować się do szkoleni a należy:

  1. Dokładnie określić potrzebę niezbędną do zmiany
  2. Ustalić jakie narzędzie najlepiej pomoże nam uzyskać efekt zadowalający. Czy będzie to szkolenie, coaching a może mentoring
  3. Określić cele szkoleni z punktu widzenia celów firmy
  4. Ustalić konkretną grupę docelową i potrzeby jednostki w grupie
  5. Dokonać zaproszenia na szkolenie.

Decydując się na realizację szkolenia należy pamiętać o tym, że czas poświęcony na badani potrzeb jest czasem bardzo ważnym. Czasem, który pomoże nam w realizacji szkolenia z wysoką efektywnością oraz pozwoli na  dokładne sprecyzowanie problemu a firmie szkoleniowej zidentyfikować się z celem jaki firma chce uzyskać.

Myśląc o projektach szkoleniowych warto wyjść od tego, gdzie chcemy być jako firma za kilka lat i jakich kompetencji to od nas wymaga. Pamiętajmy, że warto inwestować w  kompetencje ludzi zatrudnionych w naszej firmie.  Bo czym jest firma bez rozwoju.

A jeśli boimy się, że zbyt mocno wykształcimy pracowników i za jakiś czas odejdą, to pomyślmy o tym, co będzie jak ich nie wykształcimy i zostaną.

Małgorzata Dudek

Trener/Coach ICF/ Partner w biznesie