Zasady prowadzenia trudnych rozmów z pracownikami

Pracownicy na każdym szczeblu zaszeregowania są w stanie uczyć się i dokonywać zmian w sytuacji, kiedy czują się dobrze i bezpiecznie. Należy pamiętać, że pracownicy, którym wytyka się błędy i z którymi prowadzi się trudne rozmowy w nieumiejętny sposób, nie mogą się potem zmotywować do wprowadzenia zmiany.

Dlaczego tak wielu menedżerów boi się trudnych rozmów z pracownikami? Co ich ogranicza? Jakie mają obawy? Prowadząc analizę problemu podczas szkoleń, zauważyłam, że większość menedżerów boi się trudnych rozmów, ponieważ obawia się braku zrozumienia, błędnego odebrania ich intencji, braku wyrozumiałości. Demotywuje ich również strach przed konsekwencjami. Te obawy potęguje dodatkowo brak pomysłu na przeprowadzenie takiej rozmowy.

Aby rozmowa zakończyła się sukcesem, należy wprowadzić zmiany w organizacji czasu przeznaczonego na przygotowanie się do takiej rozmowy. Odpowiedz sobie na pytanie: ile czasu inwestujesz w przygotowanie się do trudnej rozmowy z pracownikiem? Jeśli ten czas jest dłuższy niż 10 minut, możesz być z siebie dumny. Jeśli jest krótszy, zastanów się, jak bardzo zależy ci na tym, aby zaszła zmiana, której oczekujesz.

Nie istnieje jeden właściwy sposób porozumiewania się z pracownikami. Dla każdej osoby zarządzającej może być skuteczna inna technika. Niezależnie od tematu i rozmówcy kluczem do sukcesu jest właściwe przygotowanie. Pominięcie tego etapu zwiększa ryzyko porażki – po obu stronach mogą pojawić się emocje, a wówczas sytuacja wymknie się spod kontroli.

Kolejnym ważnym elementem, który wpływa na przebieg trudnej rozmowy, jest nastawienie wielu menedżerów, którzy podczas spotkania wytykają pracownikowi błędy, krytykują jego pomysły, narzucają swoje rozwiązania. A co najważniejsze, oceniają, nie szukając przyczyn problemu. Pracownicy natomiast, słysząc krytykę i surową ocenę, tracą wiarę we własne umiejętności oraz motywację do działania i obawiają się kolejnych wyzwań, którym trudno będzie im sprostać.

Aby rozmowa zakończyła się sukcesem, należy wprowadzić zmiany w organizacji czasu przeznaczonego na przygotowanie się do takiej rozmowy. Odpowiedz sobie na pytanie:

Ile czasu inwestujesz w przygotowanie się do trudnej rozmowy z pracownikiem?

Jeśli ten czas jest dłuższy niż 10 minut, możesz być z siebie dumny. Jeśli jest krótszy, zastanów się, jak bardzo zależy ci na tym, aby zaszła zmiana, której oczekujesz. Nie istnieje jeden właściwy sposób porozumiewania się z pracownikami. Dla każdej osoby zarządzającej może być skuteczna inna technika. Niezależnie od tematu i rozmówcy kluczem do sukcesu jest właściwe przygotowanie. Pominięcie tego etapu zwiększa ryzyko porażki – po obu stronach mogą pojawić się emocje, a wówczas sytuacja wymknie się spod kontroli.

A więc pamiętaj – pierwszy ważny krok który powinieneś podjąć, aby trudne rozmowy były efektywniejsze to dobre przygotowanie się do nich. Nie będziemy tutaj wymieniać innych – jeśli zmienisz ten nawyk to i tak będzie bardzo duża zmiana

W kolejnym artykule przeczytasz jak poprowadzić trudne rozmowy – zapraszam.

Jak przeprowadzić trudną rozmowę z pracownikiem?

Autor: Małgorzata Dudek