Panowanie nad strachem

Strach to kompan codziennego dnia. Czujemy go w różnych momentach swojego życia, także w tych które związane są z podjęciem nowych działań. Nie możemy absolutnie od niego uciekać, trzeba po prostu stanąć z nim w oko w oko. Tym bardziej, że jest to emocja towarzysząca nam od początku istnienia, ma nas chronić bowiem przed zagrożeniami.

Nie zapominajmy jednak, że wszystkie wyzwania, decyzje, które musimy podjąć, zadania, które należy zrealizować nie są synonimem strachu, a mimo to niejednokrotnie tak do tego podchodzimy. Jak sobie z tym poradzić? Wystarczy powtarzać sobie każdego dnia, że mimo wad i niedoskonałości, wciąć możemy być pewną siebie jednostką.

Każdy swój lęk pokonaj z osobna… osobiście.
Wszystko zaczyna się od niewielkich kroków. Na samym początku, zdefiniuj co przeszkadza Ci w realizowaniu własnych celów. Co jest Twoją barierą i przeszkodą paraliżującą Twoje działania. Przykładowo, pewna Pani bała się kontaktu z obcymi sobie ludźmi. Nie mogła przez to wziąć udziału w konferencji, dzięki której mogłaby otrzymać awans zawodowy. Aby pokonać tą barierę każdego dnia na zakupach zagadywała do nieznanych osób np. pytając o godzinę lub do sprzedawców prosząc o pomoc w wyborze towaru. Mały krok, związany z naszym codziennym życiem, a wpłynął na tak wielkie zmiany.  

Gdy już jesteś na dobrej drodze…
I poczujesz stan, który inni określiliby pewnością siebie wykonaj gest, dzięki któremu w przyszłości będziesz mógł sobie pomagać w trudnej sytuacji. W ten sposób łapiemy na wędkę Twój dobry stan za pomocą np. pstryknięcia palcami, delikatnego tańca ramionami, ściśniętymi za plecami dłońmi – to może być cokolwiek, coś z czym będziesz mógł się utożsamić. Im częściej znajdziesz się w sytuacji, w której będziesz potrzebował swojego indywidualnego gestu pewności siebie, tym częściej zaczniesz ją odczuwać. Mowa niewerbalna ma ogromny wpływ na nasz stan ducha i emocjonalność. Nie wierzysz? Spójrz na kogoś kto się uśmiecha i zrób to samo – czujesz się lepiej, prawda?

Samochwała w kącie stała i tak wciąż opowiadała
Czasem warto odrzucić na bok własne lustrzane odbicie, które widzimy w cudzych oczach. Często bowiem są to tylko nasze wyobrażenia na to, co inni mogą o nas pomyśleć. Zdarza się także, że sami wyolbrzymiamy czyjeś mocne strony, umniejszając przy tym własne zdolności. Mów i myśl o sobie w dobry sposób i otaczaj się ludźmi, którzy będą te obrazy zamieniać w słowa. Zrezygnuj ze znajomości, które mają negatywny wpływ na Twój stan ducha, stwórz sobie środowisko dające Ci poczucie zadowolenia.  Komplementuj siebie, chwal za dobrze wykonane zadania, uśmiechaj się do siebie  w lusterku każdego dnia o poranku i wieczorem – gdy zaczniesz czuć samoakceptację, pewność siebie będzie jej konsekwencją.

Zrób dla siebie coś dobrego
Od teraz zacznij wprowadzać w swoim życiu zmiany . Zrób coś co sprawi, że poczujesz się lepiej. Ugotuj swoje ulubione danie, pójdź do kosmetyczki, znajdź czas na przeczytanie książki, obejrzyj w gronie rodziny Wasz ulubiony film i zapamiętaj ten moment, bo może być tak już zawsze. Bez lęków, bez krytyki wobec samej siebie.

Autor: Małgorzata Dudek