Oko w oko ze stresem!

Zauważcie, że aby  normalnie funkcjonować, każdy z nas musi przetworzyć i zrozumieć każdego dnia tysiące informacji. Warunki życia mobilizują nas do nieustannej aktywności, codziennie bowiem otrzymujemy olbrzymią dawkę różnych emocji. Są wśród nich te przyjemnie bardziej i mniej. Często te mniej przyjemne mają na nas większy wpływ, często odczuwamy je np. pod postacią stresu.

Wielokrotnie słyszę: „Przeżywam teraz taaaki STRES” lub „To było dla mnie bardzo STRESUJĄCE”, „STRES przeszkadza mi w pracy”. Są to zdania, które negatywnie wpływa na nasz stan zdrowia fizycznego i psychicznego. Zapominamy jednak o tym, że stres może być również dla nas korzystny, może przynosić mobilizację do działania, poczucie sensu, spełnienia i równowagi.

To, że pewien rodzaj stresu jest dla Ciebie na plus, a inny szkodliwy, nie zależy od typu czy intensywności stresora, lecz od Twojej reakcji na dane wydarzenie bądź sytuację.

Wyobraź sobie, że stoisz w korku, spóźniony/spóźniona 15 minut na ważne spotkanie w pracy, jakie są Twoje przekonania? Co czujesz? Co sobie mówisz? Niektórzy z was prawdopodobnie myślą: „o rany, jestem strasznie spóźniony/spóźniona, współpracownicy będą źli, co teraz będzie, to wszystko moja wina”. To są negatywne przekonania, które powodują, że zaczynamy odczuwać stres szkodliwy, wzrasta nam ciśnienie krwi, serce szybciej bije, ręce robią się spocone i zimne, nasz układ trawienny się spowalnia, odczuwamy ucisk w brzuchu, karku, barkach. Jest to niekorzystne dla naszego ciała i umysłu. W jaki sposób możesz zapanować nad negatywnymi przekonaniami i tym samym ustrzec się od negatywnego stresu?

Proponuję Ci teraz krótkie ćwiczenie. Wyobraź sobie sytuację dla Ciebie negatywną, tak jak np. sytuacja ze staniem w korku. To już się stało, odrzuć negatywne sformułowania, nie jesteś w stanie nic już zmienić.

Powiedz sobie 3 pozytywne zdania na temat tej sytuacji np. Spóźniłem/spóźniłam się na zebranie, ale następnym razem będę pamiętał/pamiętała, żeby wyjechać wcześniej; przynajmniej posłucham porannych wiadomości w radiu; stworzę sobie plan mojej pracy po spóźnieniu, przygotuję listę popołudniowych zakupów, itd. .

Za każdym razem, gdy zdarzy Ci się niemiła sytuacja, znajdź jej  pozytywne przeformułowania. Zaobserwuj, co dzieje się dzięki temu z Twoim umysłem i ciałem. Wierzę, że Ci się uda!