Odpowiedzialny biznes

Prawdziwy biznesmen nie przebiera w środkach, by osiągnąć swój cel. Widzi przed sobą często tylko wykresy i tabele, które skutecznie zasłaniają mu pracownicze prawa i etykę działalności gospodarczej. Wynika to z faktu, iż najczęściej jest typem zadaniowca, którego celem jest skreślanie z listy kolejnych zakończonych zadań.

 

Cóż, taki stereotyp utrwalony jest na pewno w niejednej głowie. Wziął się pewnie z krytyki zachodniego kapitalizmu, który jako całość, jako system, rzeczywiście nie wybacza błędów. Z tymże ten sam zachodni kapitalizm jest tego świadomy i potrafił wymyśleć coś, co pomaga w polepszaniu jego wizerunku.

Mowa tu o tak zwanym CSR – jak na ironię, nazwa tego bardzo pozytywnego zjawiska brzmi jak kolejny gospodarczy wskaźnik. CorporateSocialResponsibility, czyli Społeczna Odpowiedzialność Biznesu, to określenie dotyczące biznesowych działań, które zakładają dbanie o poprawę sytuacji społecznej, o środowisko czy region już na etapie budowy strategii. Dla krytyków najważniejsze będzie jednak to, iż koncepcja ta zakłada również dobrowolność takich działań, za którymi nie stoi chęć zysku.

Upraszczając, firma działająca według koncepcji CSR to firma działająca fair. I nie chodzi tu bynajmniej wyłącznie o spełnianie wszelkich norm narzucanych przez przeróżne instytucje, lecz przede wszystkim o inicjatywy poprawiające jakość pracowniczego życia czy akcje na rzecz środowiska. Zwolennicy dodają, że firma generuje pewne straty na wielu płaszczyznach, które powinna chcieć poprawiać, natomiast przeciwnicy zaraz wtórują, że biznes nastawiony jest tylko na zysk. Określają takie działania jako  cyniczną i nieszczerą grę mająca na celu kreowanie dobrego PRu.

Dlatego CSR  kieruje się pewnymi standardami. SA8000 to zbiór absolutnie podstawowych norm, które spełniać powinna każda firma szczycąca się mianem społecznie odpowiedzialnej. Zasady w ramach SA8000 dotyczą uregulowania kwestii pracy dzieci, godzin pracowniczych, wynagrodzenia i innych podstawowych zagadnień. Inną normą jest ISO 26000, która przyczynia się do zrównoważonego rozwoju społeczeństwa, jak również uwzględniana we wszystkich działaniach organizacji potrzeby i oczekiwania interesariuszy.

Ale czym w praktyce jest CSR? Warto spojrzeć na przykład firmy Tchibo, która na poważnie podchodzi do kwestii dbania o środowisko. Wdrożono plan oszczędności energetycznych, który zakłada nie tylko takie kwestie jak wymiana żarówek z 70W na 30W, lecz także montowanie instalacji zapewniających sklepom Tchibo zieloną energię. Dodatkowo prowadzone są systematyczne audyty energetyczne, które kontrolują zużycie energii. Z kolei firma Citibank prowadzi aktywną akcję promowania kobiet w biznesie. Wdrażany przez nich program zakłada zwiększenie aktywności płci pięknej zarówno na stanowiskach kierowniczych, jak i w działach kadr czy otoczeniu biznesowym. Bardzo ciekawą i nieszablonową inicjatywą wykazała się Kompania Piwowarska, której pomysłem było uszycie toreb. Brzmi dość prosto, ale jeśli dodamy, że torby zostały uszyte ze starych banerów reklamowych firmy przez osoby ze Związku Aktywizacji Zawodowej w Pile, sprawa nabiera nowych barw. Dzięki takim działaniom wykorzystano odpady oraz wykorzystano umiejętności i wiedzę osób, które tylko na to czekały. Akademia Rozwoju Osobistego Kompas planuje w maksymalny sposób wykorzystać działania CSR do rozwoju nie tylko swojej firmy, ale również wszystkich partnerów współpracujących z nią outsourcingowo. Dzięki temu będziemy mogli śmiało powiedzieć, że warto otwierać się na korzyści dla środowiska zewnętrznego i zmieniać ścisłą współpracę właśnie w tym kierunku.

Jak widać, CSR to pojęcie teoretycznie określające bardzo konkretne działanie, na które składać się może bardzo wiele różnorakich aktywności. Bez względu jednak na to, z której strony patrzymy na tego typu inicjatywy, zawsze znajdzie się w nich wiele pozytywów, które zasługują na wyróżnienie!