Teoretycznie koncepcje cech prawej i lewej półkuli mózgowej, łączenia umysłu i ciała, strefy komfortu czy roli zabawy są użyteczne, i w pewnych sytuacjach mogą pomóc menedżerom, którzy powinni tworzyć w organizacjach warunki sprzyjające kreatywności. Najprostszymi działaniami są ćwiczenia umysłowe i analityczne, techniki relaksacyjne, zmiana otoczenia i doświadczeń, które wytrącają z rutyny.
W wielu instytucjach różnych branż stosuje się indywidualny program rozwoju, który daje pracownikowi możliwość zmiany: zachowań, postaw, poglądów i – co najważniejsze – nastawienia do nowych wyzwań i celów.
Każdy menedżer powinien pamiętać o tym, że zespoły są często postrzegane jako źródło kreatywnych pomysłów. Dlatego sprawdza się tu powiedzenie: „Co dwie głowy, to nie jedna” czy działanie oparte na „burzy mózgów”.
Zabić kreatywność można poprzez:
Siły, które napędzają kreatywność, to:
i innowacyjność w kulturze organizacyjnej firmy, np. poprzez włączenie tego kryterium do arkusza oceny rocznej i/lub stosowanie atrakcyjnych nagród i premii dla tych pracowników, których kreatywne i innowacyjne pomysły przyczyniły się do podniesienia efektywności i lepszego funkcjonowania firmy.
Kreatywność jest zdolnością człowieka do tworzenia zjawisk nowych i wartościowych. Zjawisk cenniejszych pod jakimś względem od tych, które były stosowane do tej pory. Kreatywność można rozumieć również jako cechę charakteru, która odnosi się do osobowości człowieka, nie zaś do właściwości zjawiska. Człowiek kreatywny to ktoś, kto jest zdolny do generowania nowych pomysłów, które czynią nasz świat lepszym, nowocześniejszym, praktyczniejszym.